Tegenwoordig staat alles in het teken van Corona – moeten we sluiten of toch doorwerken?
Orthodontiepraktijk iSmile heeft beslist zijn patiënten ook tijdens de pandemie te blijven behandelen, maar natuurlijk doen we er alles aan om verspreiding tegen te gaan.
Ontdek ons waaier van voorzorgsmaatregelen zodat u in alle veiligheid naar uw volgende afspraak kunt komen.
Het nieuwe coronavirus (SARS CoV2 – COVID-19) houdt ons nu al maandenlang in de greep. Wat hebben wij in onze orthodontische praktijk gedaan om ondanks het grotere gevaar op infecties toch te kunnen blijven werken? Welke maatregelen hebben we genomen om onze werknemers en patiënten efficiënt te beschermen? Veel collega’s vragen zich af hoe het verder moet. Moeten alle praktijken gewoon helemaal sluiten tot deze nachtmerrie voorbij is? Maar wij hebben verplichtingen tegenover onze patiënten, ook nu, er zijn nu eenmaal dingen die dringend moeten gebeuren of essentieel zijn, dingen die als ze niet verzorgd worden tot complicaties kunnen leiden of de gezondheid kunnen schaden.
Daarom hebben wij besloten te blijven werken, met inachtneming van maatregelen die in lijn zijn met het probleem en het gevaar waaraan we worden blootgesteld.
Door de extra voorzorgsmaatregelen kunnen we minder patiënten per dag ontvangen, we moeten ons anders organiseren en er is het extra beschermingsmateriaal. Dat alles heeft een flinke impact op de rentabiliteit van onze werkzaamheden. Daar zijn we ons terdege van bewust, maar die bijkomende inspanningen en de inkomstendaling aanvaarden wij als professionals graag, want waar het om gaat, is dat we onze patiënten ook in deze moeilijke tijden kunnen helpen. Dat is het soort risico dat bij het ondernemerschap hoort, en elke zelfstandige moet dat durven nemen.
Hieronder volgen de regels en beschermingsmaatregelen die wij tot dusver hebben toegepast en die we ook verder blijven toepassen om patiënten te kunnen behandelen:
Medische antecedenten
Gelieve volgende vragen vóór uw bezoek schriftelijk te beantwoorden :
- Bent u ziek? Hebt u symptomen zoals smaakverlies, reukverlies, koorts, hoofdpijn, droge hoest, een loopneus, misselijkheid, gewrichtspijn, diarree?
- Is er een gezinslid of een kennis met wie u contact hebt gehad ziek en vertoont die gelijkaardige symptomen?
- Bent u in de voorbije 3 weken in het buitenland verbleven? De lijst van landen en regio's die risico lopen, verandert regelmatig - gelieve dus alle reizen aan te geven.
- Hebt u contact gehad met iemand die daar in de voorbije vier weken is geweest?
Vervolgens beslissen wij of de afspraak al dan niet kan doorgaan. Als de afspraak geannuleerd wordt, maken we een nieuwe afspraak, voor 3-4 weken later.
Alleen noodzakelijke afspraken
Afspraken die niet absoluut noodzakelijk zijn, worden verschoven. U wordt telefonisch of per e-mail op de hoogte gesteld of uw afspraak doorgaat of niet.
Vóór uw aankomst
Hoe bereidt u uw bezoek voor:
- Print de bevestigingsmail voor uw afspraak en breng die mee als u naar onze praktijk komt.
- Vraag niet aan grootouders, oudere personen of risicopersonen om kinderen naar de afspraak te brengen of te begeleiden:
Wie zijn risicopersonen ?
-
mensen met chronische ademhalingsaandoeningen, vooral zij die een verhoogd risico hebben op longinsufficiëntie, emfyseem, ademnood, astma,
-
mensen met cardiovasculaire problemen en/of hoge bloeddruk,
-
diabetespatiënten,
-
mensen met nierinsufficiëntie,
-
mensen die chemotherapie en/of radiotherapie ondergaan of recent ondergaan hebben,
-
mensen met immuundeficiëntie,
-
mensen die een transplantatie hebben ondergaan.
-
Afstand houden, fysiek en qua tijd
Wij zorgen ervoor dat er voldoende afstand is tussen patiënten, zowel fysiek als in het tijdschema:
- Tussen twee patiënten wordt in de agenda een vrij tijdslot voorzien.
- Eén patiënt per vertrek: dat geldt voor alle vertrekken in de praktijk.
- In het vertrek wordt geen enkele begeleider toegelaten.
- U mag de praktijk pas betreden wanneer er een vertrek vrij is: is dat niet het geval dan moet u buiten wachten (Wanneer het uw beurt is, wordt u met een handgebaar naar binnen geroepen of krijgt u een telefoontje – zorg ervoor dat wij uw gsm-nummer hebben).
- De behandelingen worden zo gepland dat patiënten elkaar niet tegenkomen.
- In de praktijk zijn de ingang en de uitgang van elkaar gescheiden.
- De toiletten zijn gesloten.
- In de wachtzaal mag één persoon zitten. Die moet een mondmasker dragen.
- Verder geldt de algemene regel: probeer altijd 1,5 m afstand te houden tot andere mensen.
Door al die maatregelen kunnen we minder patiënten ontvangen dan gewoonlijk en we rekenen daarvoor op uw begrip. Omdat er een nieuwe agenda wordt opgesteld en die minder vol wordt gepland, hebben patiënten meer keuze in het tijdstip van de afspraak.
Patiënten
Maatregelen die de patiënt moet nemen voor hij de behandelkamer binnengaat :
- Wanneer u de praktijk betreedt, moet u op zijn minst een burger mondmasker dragen (bekijk het filmpje rechts).
- Bel op het afgesproken tijdstip aan, maar druk niet met uw vingertop op de bel: plooi uw vinger en bel dan aan.
- Veeg uw voeten aan de dweil waarop ontsmettingsmiddel is aangebracht.
- Gebruik uw voet om alcoholgel uit de dispenser te pompen en wrijf uw handen er 10 seconden lang mee in.
- Laat uw temperatuur opmeten: vanaf een temperatuur boven 37,5° moet de afspraak verzet worden.
- Stop uw persoonlijke spullen die u niet nodig hebt in een plastic zak die wij ter beschikking stellen.
- Was uw handen en gezicht met ontsmettende zeep, doe dat 30 seconden lang zoals beschreven op het blad in de wachtzaal en in het hygiëne vertrek.
- Droog uw handen en gezicht af met de wegwerpbare papieren doekjes.
- Spoel uw mond 20-30 seconden met een vloeistof die 3% waterstofperoxide bevat en die we in de hygiëne ruimte ter beschikking stellen. Neem de aligners uit voor u uw mond spoelt, dompel vervolgens de aligners 30 seconden onder in de vloeistof (foto: flessen H2O2).
- Daarna mag u uw ogen, neus, haar en gezicht gedurende de hele behandeling niet meer aanraken. Probeer zulke contacten ook te vermijden wanneer u de praktijk hebt verlaten.
- Raak zo weinig mogelijk oppervlakken aan, in de wachtzaal, bij de receptie, in de gang, en dat geldt ook voor alle deuren, de toiletruimte en in de behandelkamer.
- De assistentes openen en sluiten de deuren, de patiënt raakt ze niet aan.
- Uw mondmasker wordt in een etui gestopt en u krijgt het na de behandeling terug.
- Ter bescherming staat er bij de receptie een plexischerm tussen de secretaresses en de patiënt.
-
Wanneer u iets moet intikken op een klavier, een C-Sam of op uw gsm, gebruik dan een wattenstaafje en gebruik het slechts één keer.
Het personeel van iSmile
Alle medewerkers dragen wegwerphandschoenen en chirurgische maskers.
We wisselen regelmatig de mondmaskers voor u en we dragen altijd frisse handschoenen.
- De verzorgers zijn ingedeeld in vaste teams die, ook door aanpassingen in het tijdschema, fysiek niet met elkaar in contact komen.
- De verzorgers rond de behandelstoel beschermen hun gezicht met een beschermbril en met gezichtsmaskers die het hele gezicht bedekken.
- De orthodontist draagt een FFP2-, K95- of N95-masker en daarbovenop een chirurgisch masker.
- Wanneer er aërosols verspreid worden, dragen de verzorgers ook een wegwerp schort en een haarnetje.
- Er wordt een performant afzuigsysteem gebruikt.
- Alle oppervlakken worden na elke behandeling met virusdodende middelen ontsmet, ook de deurklinken, draagbare telefoons, klavieren, schermen, muizen...
- De assistentes openen en sluiten de deuren, niet de patiënt.
- De vertrekken worden gedurende 15 minuten goed gelucht voor een nieuwe patiënt naar binnen mag.
- Alle instrumenten worden in een autoclaaf gesteriliseerd.
- De verplaatsingen van de medewerkers in de praktijk worden tot een minimum beperkt: iedereen blijft binnen zijn eigen zone.
- Medewerkers eten in ploegen in de eetruimte en houden afstand.
- Ook de medewerkers houden zich maximaal aan de 1,5 m-regel.
- Al het beschermingsmateriaal wordt in een afgesloten kast bewaard.
Het einde van de consultatie
Gesprekken moeten kort worden gehouden en er is geen tijd voor ‘een praatje’. Het is belangrijk dat de consultatie zo kort mogelijk duurt.
Doe nadat u de praktijk verlaten heeft uw andere essentiële boodschappen en beperk zo het aantal keren dat u uw woning moet verlaten.
Wij zullen onze patiënten op de hoogte houden van eventuele veranderingen in de maatregelen in onze praktijk.
Als uw afspraak moet worden uitgesteld, aarzel dan niet om gebruik te maken van onze telefonische of video-consultatiedienst door Teams, Zoom of Skype.
Daarnaast vragen we U prompt en rechtstreeks contact met ons op te nemen als u niet na de praktijk kunt komen.
Zo doende helpt U ons om vervolgens de afspraken voor iedereen op de best mogelijke manier te plannen.
Bedankt voor Uw steun en blijf of wordt weer gezond!
Als we ons allemaal aan deze voorzorgsmaatregelen houden, kunnen we deze situatie het hoofd bieden.
Met hartelijke groet,
Martin M.G. Schoonbroodt
Gepubliceerd op 26 mei 2020
Houd er rekening mee dat deze pagina continu wordt bijgewerkt.
Bijgewerkt op 19 juli 2020